Agility

Nu är det bara ett tillfälle kvar av agiltykursen vi går, och jag måste bara säga det att guud vad roligt vi har det! Detta är absolut något för oss!! Jackson älskar det verkligen och han har sådan FART i allt han gör, och han lär sig så otroligt snabbt!! Så vi har nu anmält oss till en fortsättningskurs :)
Tunnlar är det bästa som finns i Jacksons värld, vare sig det är korta, långa, raka, böjda eller med släp. Han har ett otroligt drag på dem hur de än ser ut, och jag får verkligen hålla koll på honom så han inte smiter in i en tunnel när vi går förbi och krockar med en annan hund ;) Allt som lutar uppåt är också en favorit och han har full fart hela vägen (nedför på A-hindret går lite långsamt, det är lite brant, halt och läskigt fortfarande ;)) och jag har svårt att hinna med att bromsa honom på kontaktfälten! Än så länge har det gått bra dock, ta i trä ;) Vippen var det senaste hindret med lutning som vi introducerade, vilket vi gjorde i måndags. Lika fort gick det där också! Och ännu svårare för mig var det då det är mycket kortare och jag måste släppa på honom och låta honom springa i full fart i början så att jag inte bromsar honom, men sedan ska jag samla ihop kopplet och få stop på honom på kontaktfältet på andra sidan, så att han inte hoppar av.. pust, säger jag bara! Gick bra dock, och han verkade inte särskillt berörd av att "brädan" vippade över :) Nu körde vi iof försiktigt och Monica (vår kursedare) höll emot så att vippen rörde sig långsammare och inte slog i golvet med full kraft. Får väl se hur han reagerar på det senare!
Slalomen kör vi med bågar och Jackson hade lite svårt för dem först och ville gärna gena och hoppa över dem. Vid andra träningstillfället då han hunnit smälta det hela, så gick det dock jättebra och han hade inga problem att köra alla pinnar, och med bra fart för att precis ha lärt sig! Det som är lite svårare är hoppen.. ETT hopp går jättebra, men kör vi dubbla så vill han gärna springa till matte efter första hoppet, eller vid sidan av det andra.. så hoppen får vi jobba lite mer på, framförallt för att få honom mer självständig och inte söka upp matte :)
Nu har vi två hinder kvar att gå igenom: långhoppet och däcket. Detta gör vi vid sista kurstillfället nu på måndag. Får väl se hur det går, långhoppet kan nog bli lite knepigt då han gärna "mellanlandar" om han hoppar längre än över en pinne.. men jag trodde att släptunneln skulle bli svår också vilket visade sig vara raka motsatsen, så vi får väl se :)

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Kul att ni håller igång! Hoppas att vi snart får se er i fårhagen!

2012-02-18 @ 15:24:41
URL: http://www.cukids.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0