Agility och fotboll?

Idag var det dags för andra passet i agility del 2 kursen vi går. Idag körde vi en lite längre bana på 11 hinder (varav 2 tunnlar och 9 hopphinder) med 3 framförbyten och det gick jättebra! :) Jackson speedade på som vanligt och jag gjorde mitt bästa för att hänga med :P
Tror att jag har mycket hjälp av att ha spelat fotboll i många år och är van att springa och röra mig för att vara i rätt position och hålla koll på flera saker samtidigt (bollen och med/motspelare - eller som i det här fallet hunden och hindren). När jag spelade fotboll så var just springandet en utav mina starka sidor, jag var snabb och uthållig (dags att börja träna upp det igen! ;)) och rörde mig rätt på planen så att jag slapp springa "i onödan". Och jag måste erkänna att jag känner mig rätt så hemma på agilityplanen också! Precis som i fotbollen så verkar fart och fläkt mer vara min grej, medans teknikdelen (bollkontroll när det gäller fotboll eller låt säga lydnad i hundvärlden) är min svagare sida ;)
Så jag måste faktiskt säga att jag mer och mer tror att vi har hittat rätt, Jackson och jag! Jackson verkar verkligen älska agilityn och har ruskig fart redan nu och är verkligen supertaggad inför varje träningspass! Idag reste han tom raggen av exaltering när vi skulle köra banan första gången, min lilla fula hyena ;)

Så här såg Jackson ut under första varven på banan ;)

Och det är inte bara Jackson som älskar detta med agility, även jag känner att detta verkligen är kul! Känner mig inte lika "uttittad" som när vi kör lydnad då jag blir nervös. Jag hinner inte registrera allt omkring när vi kör agility - det går helt enkelt för fort! :P
Får väl se sedan när vi (jag) ska börja memorera banor, det är väl där problemen kan komma ;P Jag har ju ett så ruskigt dåligt minne, som de flesta vet!! Men det ska nog lösa sig det också, får börja göra lite hjärn-övningar kanske! Någon som är sugen att komma och spela lite memory? ;)
Det som var lite sisådär idag är att Jackson slarvar endel vid låga hinder, då det blir "för enkelt". Nu när vi tränade teknik körde vi med 40 cm höjd på hindren (vid tävling är det ca 60 cm) till Jackson och då blev han slarvig.. Han rev flera hinder under passet och en gång trodde jag han skulle slå sig gul och blå och bryta benen då han plöjde rakt igenom ett hinder i full fart! Knäpphund!! Detta är något vi måste träna på! Även om det inte kommer att vara så låga hinder vid tävling, så måste han ändå lära sig att inte slarva utan alltid hålla full fokus på vad det är han gör, och göra det rätt och ordentligt! Får kanske boka in något mer träningspass hos Tina och träna mycket låga hinder :)

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Grattis Jackson på 2-årsdagen den 12 april

2012-04-12 @ 09:12:30
URL: http://www.cukids.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0